Vegereseptit, kasvisruoka ja ruokaideat

Kasvisruokaa

Kahvia ja kasvisruokaa tarjoaa parhaat ruokaideat

Tervetuloa Kahvia ja kasvisruokaa -sivustolle!

Tämä sivusto on keskittynyt tarjoamaan herkullisia kasvis- ja vegereseptejä sekä käytännöllisiä ja herkullisia kasvisruokaideoita. Sivusto tarjoaa ideoita ja reseptejä niin vasta-alkajille kuin kokeneillekin kasvisruoan ystäville. Kasvisresepteihin tutustuminen kannattaa, sillä kasvisten syömisellä on tunnetusti monia erilaisia terveyshyötyjä. Ne ovatkin usein sekä terveellinen että herkullinen vaihtoehto!

Vegereseptit

Tutustu vegeruokaan

Kasvisruokaideat

Nappaa parhaat vinkit talteen
kasvisruokaa nopeasti

Sesongin tuoreet kotimaiset kasvikset kannattaa aina hyödyntää kasvisruokia suunniteltaessa ja tehtäessä. Suomen kasvikset ovat monipuolisia, ravinnerikkaita ja herkullisia ja ne taipuvat mitä erilaisimpiin resepteihin tai vaikkapa lisukkeiksi. Terveellisyyden ja tuoreuden lisäksi kotimaisten kasvisten suosiminen on aina myös hyväksi suomalaiselle työlle, sillä se samalla varmistaa ruoantuotannon pysymisen Suomessa.

Kasvikset ovat aina terveellisiä. Terveellinen ruoka edistää sekä fyysistä että psyykkistä hyvinvointia. Kasvisruokavaliota noudattavien on kuitenkin huolehdittava riittävästä ravintoaineiden, kuten proteiinin saannista, mikäli eivät syö esimerkiksi lihaa, kanaa tai kalaa.

Seuraavat kasvikset sisältävät paljon proteiinia:

Terveellinen ruoka kasviksista

Kasvis- ja vegereseptit ovat useimmiten aina terveellisiä, mutta kannattaa muistaa, että kasvisruokavaliokaan ei ole terveellinen, jos syö siitä huolimatta paljon sokeria ja muita haitallisia aineita. Kasvisruokailijat voivat myös kärsiä ravinteiden puutoksista, jos niiden saantiin ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota.

Pelkkää kasvisruokavaliota harkitsevien tulisi siis tutustua hieman eri ravinteisiin ja niitä sisältäviin ruokiin, jotta osaavat korvata esimerkiksi lihasta, kalasta ja kanasta saatavat ravintoaineet. Kun kasvisruokavaliota noudattaa oikein, se voi olla aivan yhtä ravinnerikas ja monipuolinen kuin sekaruokavaliokin. Kasvisreseptejä voi aina myös suosia säännöllisesti, vaikka olisikin sekasyöjä.

kasvisruokaidea
kasvisruokaa nopeasti

Kasvisreseptit

Kasvisreseptit ja niiden valikoima ovat nykyään valtavan monipuolisia. Niitä riittää ravintosisällöiltään, maultaan ja tyyleiltään aivan jokaiselle ruokailijalle. Lihatuotteillekin on olemassa aina makkarasta lähtien erilaisia korvikkeita, joiden makumaailmat vaihtelevat laidasta laitaan. Valmiit kasvisruoat ja niiden erilaiset raaka-aineet ovat myös jo niin yleisiä, että niitä voi ostaa aivan pienimmistäkin kaupoista.

Tämän sivuston kasvisreseptit ja muut kasvisruokaideat vaihtelevat laidasta laitaan niin, että jokaiselle löytyy varmasti mieluinen resepti. Tämän sivuston reseptit ovat myös loistava keino kokeilla kasvisruokia ensimmäistä kertaa tai vaikkapa pitää kasvispäivä- tai viikko sekaruokavalion ohessa. Tällaiselle joustavalle kasvisruokavalion käytölle on myös nimitys, ja se on fleksaus.

Kasvisruokaa kokoaikaisesti tai osa-aikaisesti

Moni ajattelee, että kasvissyöjien on syötävä kasvisruokaa joka päivä. Lihasta, kalasta tai esimerkiksi kanasta ei kuitenkaan ole pakko luopua kokonaan, sillä myös osa-aikainen tai osittainen kasvissyönti on yleensä terveyden kannalta loistava ratkaisu. Esimerkiksi semivegetaristit eivät käytä ruokavaliossaan punaista lihaa, mutta heidän suosimat kasvisreseptit voivat sisältää siipikarjaa, kalaa ja kananmunaa.

Kasvisruokaa voi siis syödä hyvinkin joustavasti oman maun ja tarpeiden mukaan. Kotimaiset kasvikset maistuvat usein erittäin hyvin myös sekasyöjille. Niitä voikin hyödyntää myös sekaruokavaliossa esimerkiksi niin, että välillä kasvisten osuutta lisätään paljon ja lihan osuutta taas pienennetään. Näin ruoka on kasvispainotteista, mutta sopii myös esimerkiksi perheen lihan ystäville.

Kasvisruoalla on valtavasti terveyshyötyjä

Kasvikset ovat monien mielestä ensinnäkin herkullisia, mutta kasvisruokaa kannattaa suosia myös siitä syystä, että sillä on hyvin monia terveysvaikutuksia. Kasvisruokavalion rasvojen parempi laatu esimerkiksi madaltaa kolesteroliarvoja ja kasvispainotteinen ruoka madaltaa myös verenpainetta. Kasviksista saa myös runsaasti vitamiineja ja terveellisten kasvisten suosiminen voi madaltaa riskiä sydän- ja verisuonitautien sekä diabeteksen kehittymiselle.

Kasvispainotteinen ruokavalio parantaa myös usein suolen toimintaa, sillä kasvisruokavaliosta tulee saatua helpommin kuituja. Kasvisruokavalion on myös osoitettu vähentävän elimistön tulehdustilaa ja parantavan mielialaa. Kasvisruokien kokeileminen kannattaa siis ehdottomasti!

kasvisruokaa kotikokeille

Blogin viimeisimmät artikkelit

Meille kaunis kattaus on tärkeää.