Siirry suoraan sisältöön

Kasvisten grillaus on helppoa

Kasvisten grillaus tuo värikkyyttä kesäiseen ruokapöytään

Kesä lähestyy ja grillejä viritellään taas toimintakuntoon. Monesti grillaamisesta tulee mieleen lihaisat makkarat tai pihvit, mutta myös kasviksia voi ja kannattaa grillata. Suurin osa kasviksista hyötyy grillin tuomasta savun aromista ja saatat löytää lempikasviksistasikin uusia puolia. Kasvisten grillaus ei ole vaikeaa, joten jo seuraavalla kauppareissulla kannattaa katsella kasviksia sillä silmällä. Maissi, munakoiso, kesäkurpitsa, paprika, erilaiset chilit, parsa, porkkana, kukkakaali tai vaikka juuriselleri sopivat grilliin. Kasviksissa ja juureksissa on valinnanvaraa ympäri vuoden ja herkullisuus on taattu.

Kasvisten grillaus sopii kaikille

Monet meistä ovatkin grillanneet maissia tai esimerkiksi juustolla täytettyjä herkkusieniä. Nykyään kasviksia on kuitenkin todella laajasti saatavilla, joten ainakaan raaka-aineiden puutteesta ei grillaaminen jää kiinni. Vihannekset, kuten munakoisot, kesäkurpitsat, paprikat ja chilit tai parsat valmistuvat nopeasti kohtalaisen miedolla lämmöllä. Juurekset tai maissi vaativat hieman enemmän aikaa ja kärsivällisyyttä tai vaihtoehtoisesti esikeittämisen. Juurisellerin voit hiiligrillissä heittää suoraan hiillokselle ja kuoria paksulti ennen syömistä.

Marinadeilla, mausteseoksilla tai valeluliemillä saat grillissä valmistettaviin kasviksiin paljon makua ja uusia ulottuvuuksia. Kokeile etelä-korealaista maustetahnaa Gochujangia kukkakaaliin, kesäkurpitsaan ja munakoisoihin. Mausta parsa tai broccoliini japanilaisittain soijalla ja inkiväärillä. Perunalle voit valmistaa yrttivoin ja paahtaa uusia perunoita grillissä folioastiassa voin kanssa. Muista käännellä perunoita, jotta ne maustuvat ja kypsyvät kauttaaltaan. Yrttivoi sopii hyvin myös muille juureksille. Porkkanat saavat lisää kesäistä makeutta hunajasta. Vaihtamalla voin öljyyn valmistat helposti vegaanista kasvisruokaa grillissä.

Kasvisgrillauksen uudet tuulet

Oletko koskaan grillannut salaattia? Leikkaa jäävuorisalaatti tai pehmeä varhaiskaali lohkoiksi ja valele öljyllä tai voilla. Grillaa salaattiin grilliraidat ja tarjoa esimerkiksi sinihomejuustokastikkeen ja krutonkien kanssa. Ei kannata myöskään unohtaa sieniä. Portobellot sopivat mainiosti hampurilaisten täytteeksi ja herkkusienet voi täyttää vaikka pestolla ja vegaanisella juustolla. Jälkiruoaksi kannattaa grillata vaikka ananasta, persikkaa tai raparperia. Banaaniin voit leikata viillon keskelle, täyttää sen suklaalla ja lämmittää grillissä kuorineen.

Avainsanat: